Защо Корпоративната социална отговорност е инвестиция? |
Новини - Избрано | |||||||
Сряда, 30 Май 2012 18:19, CSR BG | |||||||
За тези от вас, на които това словосъчетание им звучи неправдоподобно, още по-малко пък биха го възприели като инвестиция, в следващите редове ще започна малко по-отдалече, с цел да обясня съдържанието му и синергитичния ефект, който стои зад тези думи. Корпоративната социална отговорност(КСО) е част от бизнеса. Тя дори е начинът, по-който правим бизнес – с отговорност за всички заинтересовани лица - за нашите акционери, за нашите служители, доставчици, потребителите, жителите на общността, в която извършваме дейността си и пр. КСО е концепция, която компаниите доброволно внедряват в своите бизнес стратегии, така че да покажат своята дългосрочна ангажираност към устойчивото развитие на своя бизнес, обществото и околната среда. Те поемат ангажименти, надхвърлящи законовите изисквания, стремейки се да подобрят стандартите за качество, за социално развитие, опазване на околната среда и разбира се, стандарта на живот на своите служители. Какво, обаче, мотивира компаниите да обърнат внимание на „социалното”, на „отговорността”, да увеличат ангажиментите си, а както изглежда на пръв поглед – да увеличат и разходите си? Фокусът на компаниите не е ли само и единствено печалбата и намаляването на разходите? От една страна мотивацията за това е зараждащата се нова конкурентна среда – изискванията на потребителите, натискът от страна на неправителствени организации, и конкурентите, които вече са започнали да осъществяват КСО дейности. Но това е външната, според някои „негативната” мотивация за компаниите. От друга страна е вътрешното им желание за устойчив растеж, добър имидж в обществото и естествено маркетинговият аспект от внедряването на корпоративната социална отговорност в стратегията на компанията. Именно в този втори аспект се крие разбирането на КСО като инвестиция, и то устойчива и дългосрочна. В днешно време е изключително важно да сме конкурентоспособни и да правим правилните инвестиции. Какво точно означава да инвестираме, чрез корпоративната социална отговорност и къде точно инвестираме – в обществото, в служителите си или в развитието на компанията си? И следователно за кого са ползите? За да имат икономически смисъл нашите дейности по КСО и за да реализират своя максимален синергитичен ефект, те трябва да идват от сърцето на бизнеса – да бъдат втъкани в корпоративната мисия, култура и климат на организацията. Тенденциите са именно такива – от откъслечни дейности, които не могат да се индентифицират по нищо с дадената компания и нямат почти никакъв маркетингов ефект, освен вдигане на шум около даденото събитие, компаниите все повече се ориентират към стратегическия подход по отношение на решенията за дейности по корпоративната социална отговорност. Това означава КСО дейностите ни да са съобразени с нашите бизнес цели, да са припознати като полезни от служителите ни, да имат връзка с продуктите и/или услугите, които компанията предлага. Следвайки тези основни изисквания, съвсем логично идват и ползите, които са и за обществото и за служителите и други заинтересовани лица, и за компанията и нейното развитие, имидж в обществото и репутацията й сред акционери, инвеститори и конкуренти. Какви са конкретните ползи:
Статията е писана за специализирания бюлетин на Expat Capital "Expat Compass"
|
Още статии от CSR BG :
- Ползите от доброволчеството за психичното здраве на служителите
- Добротата е полезна за бизнеса: четирите стъпки за стартиране на КСО програма
- Победителят в конкурса European Social Innovation Competition за 2017 г. гостува в България
- Едно от най-мащабните събития за социални иновации ще се проведе в София на 26-27 ноември
- Резиденция Баба 2018 търси смели и предприемчиви резиденти, които ще живеят за месец в българско село