Задължително или доброволно отчитане на устойчивото развитие ПДФ Печат Е-мейл
Новини - Избрано
Понеделник, 17 Януари 2011 20:42, CSR BG


Отчитането на устойчивото развитие е основният начин една компания да установи какво е нейното въздействие спрямо околната среда и обществото. То е и една добра стратегия фирмата да разбере къде се намира спрямо конкурентите, да измери ефективността на своето управление и да разбере отношението на заинтересованите лица към нея. Представянето на информация за постигнатото в областта на устойчивото развитие пред обществото увеличава прозрачността и следователно доверието на заинтересованите лица в компанията.

 

Всяка една компания, която е открила сама за себе си тези ползи, със сигурност вече се е възползвала от тях и използва  механизъм за отчитане на своята дейност в областта на КСО. Тя прави това доброволно, защото го смята за полезно и за необходимо да отдели нужните средства и ресурси, които да й осигурят един надежден източник на контрол. 

За да бъде методът максимално ефективен и за да може компаниите наистина да сравняват своите резултати както през годините, така и по между си, е необходима единна система и критерии, които да важат за всички. Но дали това означава отчетността да бъде задължителна и  да бъде определяна от една държавна институция например? 

Корпоративната социална отговорност е доброволна инициатива. Тя започва там, където свършва закона и е изцяло мотивирана от желанието за поддържане на конкурентоспособност и постигане на максимална ефективност в управлението и използването на ресурсите на компанията. Тя не е продиктувана от закона, а по-скоро от изискванията на обществото и потребителите. И именно факта, че е доброволна я прави толкова ефективна. Инициативата идва от бизнеса, идва от вътре, не отвън – от закона. Тогава редно ли е по такъв начин да се формализира една такава доброволна инициатива и ако да, защо? 

Може би първо трябва да си отговорим на въпроса нужно ли е всички компании да са социално отговорни, за да може светът наистина да се промени изцяло или големите корпорации стоят в основата на промяната?  И ако отчетът е валиден за всички, то какви ще са показателите и еднакви ли ще са те за различните компании? Дали наистина не е назрял моментът, в който всеки трябва да поеме отговорността си за своето влияние? А може би е вече късно и необратимо това, което се случва с планетата, с икономиката...

Според мен отчитането на устойчивото развитие на компаниите трябва и ще стане задължително. Но това трябва да бъде по желание и по инициатива на самия бизнес. Тогава то ще бъде най-ефикасно и няма да бъде в тежест на компаниите, тъй като те сами ще са заявили, че разбират ползата от въвеждането му. Бизнесът осъзнава, че бъдещето му наистина е устойчивото развитие и ще започне в още по-голяма степен да изисква от себе си неговото развитие. Обществото е другият основен фактор, които упражнява натиск това нещо да се случи. Потребителите все повече се интересуват от социалната отговорност на компаниите, появи се т.нар. „зелен потребител”  и неговото доверие се печели много по-трудно. Той проучва всяка стъпка и въздействие на компанията по отношение на опазване на околната среда и използването на екологично чисти продукти и естествени и рециклируеми материали. Той се интересува от наличието на отчетност и достатъчно пълна информация, необходима му, за да вземе решение за покупка. Това явление наистина е способно да упражни контрол върху действията на компаниите и да ги накара задължително да публикуват свои отчети за устойчиво развитие. В противен случай те могат да изгубят позиции спрямо конкурентите си и да отбележат спад в продажбите и пазарния си дял. Никоя компания, особено в такава несигурна и постоянно променяща се бизнес среда, няма да постъпи лекомислено и да не се води от тенденциите и изискванията на потребителите за отчетност. Тя сама ще поиска да води своя отчетност и дори ще настоява да се създадат единни правила и показатели за измерването й. Това би и донесло по-голяма сигурност и дори по-малко разходи по разработването на методиката. Естествено, ако минималните изисквания не я задоволяват, то тя е свободна да разшири обхвата на отчетността си и по този начин отново да се откроява от своите конкуренти. 

Автор: Десислава Тодорова, CSR Bulgaria


Powered by Web Agency

 

CSR Видео

Най-четени статии

Новини България

Едно от най-мащабните събития за социални иновации ще се проведе в София на 26-27 ноември

На 26 и 27 ноември в Гранд Хотел София ще се проведе Международната конференция за социални иновации „Партньорство за промяна“. Тя ще предложи рядка възможност за среща на представители на...

Общество | CSR Events

Прочети..

Про-боно услугите в подкрепа на деца в риск - ефективна форма на корпоративна социална отговорност

"Корпоративната социална отговорност (КСО) става все по-припозната практика сред бизнеса в България. Тя засяга всеки един от нас, тъй като отразява основните ценности на обществото, в което живеем. КСО се...

Маркетинг обвързан с кауза | Фондация "За Нашите Деца"

Прочети..

Информационна среща: Образованието в уязвими общности – възможно

Информационна среща за партньорството си по проект „Ранно детско развитие в уязвими общности“ проведоха вчера в столицата „Фондация за социална промяна и включване“ и „Благотворителна фондация към Международен Женски Клуб-София“....

Общество | Фондация за социална промяна и включване

Прочети..