Какво е Корпоративна социална отговорност и как се измерва? |
Новини - Избрано |
Сряда, 06 Март 2013 16:31, CSR News |
Факт е, че все повече български компании искат да бъдат възприемани като социално-отговорни, но истината е, че в общия случай тяхното разбиране стига до подкрепа и спонсорство на социални и екологични проекти, благотворителност или реализиране на собствени социални или екологични инициативи. Дори има учредени няколко различни награди в България за Корпоративна Социална Отговорност, чрез които се награждават компании, които са подкрепили или реализирали различни социални или екологични проекти. Това обаче не е Корпоративна Социална Отговорност по смисъла, който развитите западни пазари влагат в това понятие.
като цяло, в които по принцип са съсредоточени най-голямата мощ и ресурси са отговорни, чрез своето въздействие върху икономиката, обществото и екологията за постигане на Устойчиво Развитие на света – тоест те трябва да проявяват Корпоративна Социална Отговорност (да работят отговорно), за да осигурят Устойчиво Развитие на света. В тази връзка вече е важно да се направи ясно разграничение между КСО, която е стратегически и системен управленски модел и благотворителността, спонсорството и филантропията. КСО е много, много повече от даряване на пари за различни каузи. КСО е приносът на всяка една компания за социално-икономическата и екологична устойчивост в локален, регионален и глобален план и е част от всеобхватен управленски подход, който цели създаване на добавена стойност не само за компанията, но и за всички заинтересовани страни – вътре и извън компанията.
Стандартът G3.1 на GRI е съставен от над 80 показателя за измерване, разделени в над 30 аспекта и 6 категории, които са: икономически показатели; екологични показатели; трудови практики и достойни условия на труд; човешки права; общество; и отговорност за продуктите. Всички показатели са с ясна дефиниция за приложимост, начин за измерване и начин за оповестяване в отчета. Ключов момент при съставянето на КСО отчета за Устойчиво Развитие е идентифициране и включване на заинтересованите страни – това са лица, групи или организации, които са съществено засегнати от дейността на компанията или съществено могат да и въздействат при реализацията на нейните стратегически и бизнес цели. Най-често заинтересованите страни са: служители, клиенти, доставчици, акционери, семейства на служителите, близката общност, правозащитни НПО, търговски сдружения, регулаторни органи, местна власт, правителство и т.н. Компанията трябва да влезе в комуникация със заинтересованите страни и заедно с тях да реши кои показатели по стандарта G3.1 трябва да отчита като свое представяне, защото точно те са най-важни за заинтересованите страни. За разлика от финансовите отчети, където компаниите отчитат своите финансови резултати за изтеклата година и ги съпоставят с резултатите за предходната година, в КСО отчетите за Устойчиво Развитие по стандарта G3.1 освен, че се показва представянето на компанията за изтеклата година, се прави сравнение с представянето на компанията за предходни два периода, декларират се целите за развитие през следващата година и се отчита изпълнението на целите от предходната година. Тук отчетността е по-сложна и ангажираща, защото по-важното от финансовите резултати на една компания е нейният принос и тенденцията в развитието на нейния принос за постигане на Устойчиво Развитие на света. Както и при финансовите отчети, и в КСО отчетите за Устойчиво Развитие е предвидено те да бъдат одитирани от независими одитори, които да проверят и потвърдят написаното в тях. За целта на одита на КСО отчетите за Устойчиво Развитие е разработен специален одиторски стандарт АА1000 AS. Съществената разлика между стандарта ISO 26000 и стандарта G3.1 е тази, че ISO 26000 представя само напътствия как да се интегрира социалната отговорност в дейността на компаниите, така че да работят по един социално отговорен начин. ISO 26000 за разлика от G3.1 не предлага конкретни показатели с измерители, чрез които компаниите да отчитат и представят своя напредък в областта на КСО и постигане на Устойчиво Развитие в локален, регионален и глобален план. Прилагането на стандарта ISO 26000 не предвижда сертификация или някакъв тип отчетност, за разлика от G3.1, за който се предвижда съставянето на ежегоден отчет и неговата проверка и заверка от независим одитор. Прилагането на стандарта G3.1 осигурява съпоставимост на отчетите и представянето на компании от цял свят в различни индустрии. Освен това към стандарта G3.1 има и специално разработени приложения за отделните индустрии, където отчетните показатели са разработени според спецификата на конкретната индустрия. Такива са приложенията за финансови институции, енергетика, добивна промишленост, хранително вкусова промишленост, медии, НПО, правителствени организации и т.н. Водещи индустрии в КСО отчитането на Устойчиво Развитие са финансовия сектор, енергетика, високи технологии, добивна промишленост, хранителновкусова промишленост, химия, медии и т.н. За да се добие обща представа за показателите за отчитане по стандарта G3.1 е добре да бъдат изброени някои по-интересни от тях в различните категории:
Въпреки че на пръв поглед въвеждането на КСО отчетност за Устойчиво Развитие изглежда, че само ще натовари компаниите с допълнителни несвойствени ангажименти и разходи, практиката на компаниите, които се отчитат от години показва, че това само ги прави по-конкурентни и те освен че са по-прозрачни и по-отговорни те са и по-уважавани и по-печеливши. Ето основните ползи за компаниите прилагащи КСО отчетност за Устойчиво Развитие по стандарта G3.1:
На силно конкурентните пазари вече все по-често в маркетинговата конкуренция между продуктите се комуникира, че ”нашите продукти са за предпочитане, защото ние сме по-прозрачна и по-отговорна компания от тази на конкурентния продукт”. Прозрачността в една компания, развита съгласно стандарта G3.1, най-силно ускорява и влияе на организационните промени, които правят компанията по-конкурентна. Изобщо в бъдещия корпоративен свят непрозрачните компании, които са ориентирани изцяло към печалбата нямат бъдеще, те ще останат в изолация, ще губят авторитет сред клиентите и служителите си и много бързо ще бъдат изтласкани от пазара от прозрачните, отговорни и непрекъснато подобряващи своето отговорно представяне компании.
На корпоративно ниво, през 2007 г. е приет Национален Кодекс за Корпоративно Управление, а малко по-късно и Наръчник на Добрите Практики по Корпоративна Социална Отговорност, който е препоръчителен за компаниите листвани на Българска Фондова Борса и в известна степен се доближава до философията на стандарта G3.1, в частта за идентифициране и задоволяване интересите на заинтересованите страни. Към прилагането на тези документи са се присъединили 130 компании, но за съжаление на този етап те го прилагат твърде ограничено, заради липсата на експертиза, капацитет и опит.
Въпреки това има редица други дейности и насоки от стратегията на ЕК, върху които всички заинтересовани страни трябва да работят усилено, за да се доближи България до европейските и международни практики в областта, а именно утвърждаването и приемането на международно признати стандарти за КСО и Устойчиво Развитие, повишаване и проследяване на нивата на доверие в бизнеса, подобряване отчитането за екологичното и социално представяне на компаниите и изготвянето на КСО отчети за Устойчиво Развитие.
Автор: Емил Попов, управляващ съдружник на Kreston BulMar
|